Gezond eten tijdens de ramadan


Vandaag (15 mei) begint voor moslims de ramadan, een periode waarin zij gedurende een maand niet eten tussen zonsopgang en zonsondergang.

Hoe zorg je er tijdens deze vastenmaand voor dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt? Hoe voorkom je buikkrampen? En wat kun je doen om overdag minder snel trek te krijgen?

De volgende vijf tips kunnen je hierbij helpen:

Tip 1: Begin de dag met een extra glas

Op warmere dagen zweet je meer, waardoor je lichaam meer vocht verliest. Drink daarom in de ochtend een extra glas water of thee om gedurende de dag gehydrateerd te blijven.

Tip 2: Vezelrijk eten vult je maag beter

Vezelrijke maaltijden zorgen langer voor een vol gevoel, waardoor je minder snel trek krijgt.  Eet daarom vezelrijke producten, zoals bruinbrood, aardappelen, zilvervliesrijst, groente en fruit.

Tip 3: Eet gevarieerd! Groente, vis, vlees en meer

Het is belangrijk om voldoende eiwitten, mineralen, vitamines en koolhydraten binnen te krijgen. Deze belangrijke voedingsstoffen krijg je binnen door goed en gevarieerd te eten. Zorg er daarom voor dat je o.a. voldoende noten, peulvruchten en volkorengranen eet.

Tip 4: Kom niet aan, schep zoals normaal

Tijdens de ramadan heb je een kortere tijdsperiode om te eten. Het is belangrijk om in alle haast niet meer te eten dan je eigenlijk nodig hebt, hier kom je namelijk van aan. Schep daarom niet te veel eten op en eet rustig.

Tip 5: Neem kleine happen, voorkom krampen

Gerechten kunnen zwaar vallen als je na uren weer een maaltijd eet, waardoor je last krijgt van buikkrampen. Je lichaam heeft dan moeite met het verweken van al dat eten. Neem daarom kleine happen en kauw je eten goed.

Kijk op Voedingscentrum.nl voor meer informatie en gezonde recepten.