Iedereen is wel eens bang. Voor een valse hond, voor spinnen, in het donker, of dat je een slecht cijfer op school haalt. Noem maar op. Dat is heel normaal. Maar wat als je bang bent terwijl er eigenlijk niets aan de hand is, of dat je steeds bang bent dat er iets kán gebeuren? Je kunt er misschien niet van slapen, omdat je er voortdurend in je hoofd mee bezig bent.

Wat kun je doen om je angst de baas te blijven?

  • probeer te ontspannen, bijvoorbeeld door op een rustig plekje ademhalingsoefeningen te doen
  • praat erover met iemand die je vertrouwt, met een vriend of vriendin, je ouders, of een docent op school
  • je kunt ook chatten of mailen met JouwGGD.nl

Angst of paniekaanval?

Bij een paniekaanval heb je last van lichamelijke klachten, zoals: hartkloppingen, zweten, trillen, het gevoel dat je stikt, buikpijn, misselijkheid, duizeligheid, of het gevoel dat je niet meer jezelf bent.

Als je ergens zo bang voor bent dat je paniekaanvallen krijgt, heb je misschien last van een angststoornis.

Wat kun je doen als je de angst of paniek niet meer de baas bent?

Krijg je voortdurend paniekaanvallen en heeft het veel invloed op je leven? Dat je bijvoorbeeld niet meer naar school kunt? Dan is het goed om met je huisarts te praten. Die kan je dan doorverwijzen naar iemand die gespecialiseerd is in het helpen van jongeren. Deze hebben zwijgplicht; ze mogen niets doorvertellen aan je ouders of je school.

Zelftest

Wil je meer weten over angst en een zelftest doen? Op deze website krijg je meer informatie en vertellen ook andere jongeren over hun angst.

Geen reacties

Wil je reageren?

Om het reactieformulier te kunnen tonen, moeten we cookies van derden plaatsen (reCAPTCHA). Als je dit toestaat, klik dan op het kruisje in de boodschap bovenaan de pagina, en druk op F5 om de pagina te verversen.

Wil je je reactie laten verwijderen?
Stuur een mail met toelichting naar redactie@jouwggd.nl.