Bewegen en sporten is gezond. Daarmee hou je je lichaam in goede conditie. Bijvoorbeeld met buiten hardlopen of voetballen of een work-out in de sportschool. Maar ook wandelen, fietsen en traplopen tellen mee.

Waarom is bewegen gezond?

Als je beweegt dan verbrand je energie. En als je te weinig beweegt, dan verbrand je weinig energie. Als je minder verbrandt dan je eet, dan word je te dik. Maar bewegen is niet alleen goed voor je gewicht. Je gaat je er ook beter door voelen. Bewegen zorgt voor genoeg uithoudingsvermogen, je raakt bijvoorbeeld minder snel buiten adem tijdens de gymles. Ook voor je weerstand is het goed: je wordt minder snel verkouden en minder snel ziek.

Dagelijks genoeg bewegen vermindert de kans op ziektes als suikerziekte (diabetes) en sommige soorten kanker.

Je traint tijdens het bewegen of sporten trouwens niet alleen je arm- en beenspieren, maar ook je hartspier. Daarom is sporten ook heel goed voor je hart.

Sporten goed voor je hoofd

Ook in je hoofd ga je je vaak beter voelen door te bewegen. Dat komt door de goede hormonen die je lichaam aanmaakt tijdens het sporten. Het helpt daarom ook goed tegen stress of nare gevoelens. Pas dus op dat je niet de hele dag stil zit bij het televisie kijken en computeren.

Wat is genoeg bewegen?

Je hebt elke dag minimaal een uur ‘matig intensieve inspanning’ nodig om gezond te blijven. Dat betekent dat je beweegt zonder dat je buiten adem raakt. Denk aan fietsen, lopen of skaten. Maar ook aan de gewone dagelijkse dingen, zoals boodschappen doen, schoonmaken of traplopen in huis.

Wat moet ik doen om fit te blijven?

Om fit te blijven, en een goede conditie te behouden, is het belangrijk dat je twee keer per week intensief beweegt. Dat bereik je al door twee keer per week fanatiek te gymmen op school, maar ook door aan sport te doen.

Geen reacties

Wil je reageren?

Om het reactieformulier te kunnen tonen, moeten we cookies van derden plaatsen (reCAPTCHA). Als je dit toestaat, klik dan op het kruisje in de boodschap bovenaan de pagina, en druk op F5 om de pagina te verversen.