Alles wat je eet, zet je lichaam om in energie. Energie die je binnenkrijgt, maar niet verbruikt, vaak komt die uit suiker en vet, sla je op als vet. Eet je meer dan je verbruikt? Dan kom je aan. Eet je minder dan je verbruikt? Dan val je af. Op de site van het Voedingscentrum kun je berekenen wat een goed gewicht voor je lengte is.

De gevolgen van te zwaar zijn

De combinatie van te weinig bewegen en een ongezond voedingspatroon kan leiden tot overgewicht. Overgewicht betekent dat je te zwaar bent ten opzichte van je lengte. Van overgewicht kun je bijvoorbeeld rugpijn krijgen of last van je knieën. Maar ook last van kortademigheid, hoofdpijn en slaapstoornissen.

Op de lange termijn zijn de gevolgen van te zwaar zijn erger. Denk aan een verhoogde bloeddruk, diabetes of hart- en vaatziekten. Dat zijn ziekten die langzaam ontstaan, je merkt ze pas na lange tijd op. Achteraf zijn ze vaak moeilijk te genezen.

De gevolgen van te licht zijn

Ook als je te weinig weegt bent, kun je klachten krijgen. Je krijgt dan vaak te weinig energie en voedingsstoffen binnen. Vet en spieren worden afgebroken. Hierdoor voel je je zwakker, ben je sneller moe en heb je minder zin om te bewegen.

Wat is een gezond gewicht voor mij?

Welk gewicht voor jou gezond is, hangt af van je lengte en je geslacht. Wil jij weten of je een gezond gewicht hebt? Lees dan hier meer over het meten van je BMI.

Heb je de indruk dat je vaak veel te veel eet in korte tijd en dat je dat op die momenten niet kan stoppen? Dan kan het zijn dat je een eetprobleem hebt.

Overgewicht, wat nu?

Ben je te zwaar? Ga niet op een streng dieet! De meeste jongeren zijn nog in de groei. Dan heb je juist belangrijke bouwstoffen nodig om te groeien. En die haal je uit eten. Je kunt natuurlijk wel gezonder gaan eten. Voor tips over gezond afvallen kan je terecht bij een diëtist of bij de GGD.

Ondergewicht, wat nu?

Ben je te dun? Eet en drink dan iets meer dan je lichaam dagelijks nodig heeft. Kies voor gezond eten. Voor tips over gezond aankomen kan je terecht bij de jeugdgezondheidszorg. Ook een diëtist kan je helpen.

Eet je voor langere tijd niet omdat je je lichaam niet mooi vindt? Dan is het goed als je hierover praat met iemand die je vertrouwt. Je kunt ook altijd met ons chatten.

Online check eetstoornissen

Ben je voor je gevoel teveel bezig met je gewicht, en zou je wel eens een eetstoornis kunnen hebben? Doe dan hier de online check en luister naar het verhaal van Romy. Die een eetstoornis had en eruit is gekomen.

Eet ik gezond?

Wil jij checken of je gezond eet en drinkt? Vul de Eetmeter van het Voedingscentrum in. De Eetmeter-app kun je vinden in de Apple iTunes store en Play Store.

21 reacties

Wil je reageren?

Om het reactieformulier te kunnen tonen, moeten we cookies van derden plaatsen (reCAPTCHA). Als je dit toestaat, klik dan op het kruisje in de boodschap bovenaan de pagina, en druk op F5 om de pagina te verversen.

Wil je je reactie laten verwijderen?
Stuur een mail met toelichting naar redactie@jouwggd.nl.
  1. Jarno

    Ik ben 14 jaar oud ongeveer 164 en 63 KG, als ik 60 KG zou wegen zou ik een gezond gewicht hebben. Nu sport ik 4 X in de week, cardio en krachttraining. Drink ik niks anders dan water. En eet ik gezond. Ik at dingen zoals: kipfilet, aardappelen, groenten, kwark en crackers. Niet veel anders. Ik merkte nadat ik alleen vocht verloor het niet zo lekker meer ging. Toen begon ik een maximale van 1200 KCAL per dag te eten. Nu eet ik soms zelfs maar 700. Dit lijkt mij veeeel te weinig, maar aangezien ik anders niet afval. Het zou er wel aan kunnen liggen dat ik meer spiermassa heb. Maar ik zit nu met de struggle van hoeveel Kcal ik per dag moet eten. Aangezien ik ook best klein ben. En nog wil groeien 🙂

    • JouwGGD

      Beste Jarno,

      Zoals je aangeeft zal je door spieropbouw niet meteen effect zien van meer sporten.
      Daarbij is het beter iets meer gewicht te hebben en wel te sporten, dan een gezond gewicht te hebben en niet te sporten.
      Focus je op gezond eten en drinken (ook voor je groei) en niet op het gewicht. Met de groei zal je huidige gewicht straks ook voor jouw een gezond gewicht zijn.
      Het is de bedoeling je leefstijl te veranderen voor het leven, niet om in twee weken op een gezond gewicht te komen.

      P. Jansen Jeugdarts

      • Jarno

        P. Jansen Jeugdarts,

        Ik eet nu dagelijks 1200 kcal aan gezonde voeding en drink misschien een blikje Ijsthee per week verder alleen maar water. Sport 4-5 X per week cardio en kracht training, (krachttraining met lichte gewichten). Is 1200 kcal aan gezonde voeding met water genoeg om te groeien. En heeft die kracht training daar effect op? Ik train zoals gezegd niet zwaar. Maximale van 15 kg per arm en. 6 kg per arm met dumb bells. 15 kg per arm over een hertogin. 9 kg per arm bench press.

        • JouwGGD

          Beste Jarno,

          Zeker heeft sporten/trainen met het aantal kcal te maken. Indien je meer sport zal je meer kcal nodig hebben.
          Goed om eens met een diëtist (soms ook verbonden aan een sportschool) te kijken naar sport en intake.
          Gezonde voeding en voldoende sport is altijd belangrijk.

          P. Jansen Jeugdarts

  2. Anoniem12

    Ik ben een meisje van 16 ik ben 173 en weeg en weeg 43 kilo ik heb al geprobeerd aan te komen maar het lukt niet omdat ik niet meer kan eten en ik val eigenlijk alleen maar meer af ik weeg nu 40 kilo wat moet ik doen

    • JouwGGD

      Beste Anoniem12,

      Op de site van het voedingscentrum staan tips om gezond aan te komen.
      Goed om een afspraak te maken met een diëtist, want je kan ook met gebruik van andere producten (dus niet meer voeding) aankomen.

      P. Jansen Jeugdarts

  3. johan

    Hallo!
    Ik be 15 jaar en weeg 74 kilo en ben 1,80 lang
    staand heb Ik een buikomtrek van 92 cm (68 cm is normaal voor mijn leeftijd)
    zittend heb ik een omtrek van 98cm
    Ik heb 26 cm te veel omtrek. is dat erg?
    ben ik te zwaar?

    • JouwGGD

      Beste Johan,

      Op de site van voedingscentrum.nl kan je zien of je een gezond gewicht hebt bij je lengte. Buikomtrek meet je altijd staand, aan het einde van de uitademing. Het is een goed maat om het effect van beweging te blijven volgen. Voordat je gewicht afneemt, neemt de buikomtrek al af….

      P. Jansen Jeugdarts

    • JouwGGD

      Beste Jochem,

      Afvallen is altijd een moeilijk doel. Gezond eten en gezond bewegen is een beter streven.
      Helaas is ook het bewegen nu al een uitdaging door dat sportscholen en sportclubs gesloten zijn. Nu is het ook niet zo dat je volgend jaar je doel bereikt moet hebben.
      Het zou goed zijn om je leefstijl te veranderen en een gezondere leefstijl weet te houden voor over 5 of 10 jaar.

      P. Jansen Jeugdarts

    • Daan

      Ik heb een vraag of ik moet afvallen. Ik ben 15 jaar en weeg 67,5 kg en ik heb een lengte van 179 cm. Nu is mijn vraag of het verstandig is om te gaan afvallen? Zo ja, hoeveel kg dan?

      • JouwGGD

        Beste Daan,

        Op de site van voedingscentrum.nl heb je een BMImeter, hiermee zie je of je gezond gewicht hebt bij je lengte.
        Daarnaast krijg je meteen advies. Door het gewicht aan te passen, zie je wat gezond gewicht voor je lengte is.

        P. Jansen Jeugdarts

  4. Tim

    Hallo, ik ben bijna 15 jaar en ik weeg 56 kilo en mijn lengte is 1.72 ik zit op voetbal en train 2 keer in de week+ wedstrijd. Ben ik te licht voor mijn leeftijd?

    • JouwGGD

      Beste Tim,

      Je gewicht wordt bekeken afhankelijk van je lengte, niet van je leeftijd.
      Met de BMI meter kan je zien of je een gezond gewicht hebt bij je lengte.

      P. Jansen Jeugdarts

  5. Anoniem

    Ik ben 13 jaar en 1.72 ik weeg 71.4 kilo ik sport ongeveer 6 uur en 30 min in een week maar nog steeds val ik niet af ik eet niet zo heel veel maar wel gewoon de normale maaltijden is het een probleem dat ik zo zwaar ben