Alles wat je eet, zet je lichaam om in energie. Energie die je binnenkrijgt, maar niet verbruikt – vaak komt die uit suiker en vet – sla je op als vet. Eet je meer dan je verbruikt? Dan kom je aan. Eet je minder dan je verbruikt? Dan val je af.

De gevolgen van te zwaar zijn

De combinatie van te weinig bewegen en een ongezond voedingspatroon kan leiden tot overgewicht. Overgewicht betekent dat je te zwaar bent ten opzichte van je lengte. Van overgewicht kun je bijvoorbeeld rugpijn krijgen of last van je knieën. Maar ook last van kortademigheid, hoofdpijn en slaapstoornissen.

Op de lange termijn zijn de gevolgen van te zwaar zijn erger. Denk aan een verhoogde bloeddruk, diabetes of hart- en vaatziekten. Dat zijn ziekten die langzaam ontstaan, je merkt ze pas na lange tijd op. Achteraf zijn ze vaak moeilijk te genezen.

De gevolgen van te licht zijn

Ook als je te weinig weegt bent, kun je klachten krijgen. Je krijgt dan vaak te weinig energie en voedingsstoffen binnen. Vet en spieren worden afgebroken. Hierdoor voel je je zwakker, ben je sneller moe en heb je minder zin om te bewegen.

Wat is een gezond gewicht voor mij?

Welk gewicht voor jou gezond is, hangt af van je lengte en je geslacht. Wil jij weten of je een gezond gewicht hebt? Lees dan hier meer over het meten van je BMI.

Heb je de indruk dat je vaak veel te veel eet in korte tijd en dat je dat op die momenten niet kan stoppen? Dan kan het zijn dat je een eetprobleem hebt.

Overgewicht, wat nu?

Ben je te zwaar? Ga niet op een streng dieet! De meeste jongeren zijn nog in de groei. Dan heb je juist belangrijke bouwstoffen nodig om te groeien. En die haal je uit eten. Je kunt natuurlijk wel gezonder gaan eten. Voor tips over gezond afvallen kan je terecht bij een diëtist of bij de GGD.

Ondergewicht, wat nu?

Ben je te dun? Eet en drink dan iets meer dan je lichaam dagelijks nodig heeft. Kies voor gezond eten. Voor tips over gezond aankomen kan je terecht bij de jeugdgezondheidszorg. Ook een diëtist kan je helpen.

Eet je voor langere tijd niet omdat je je lichaam niet mooi vindt? Dan is het goed als je hierover praat met iemand die je vertrouwt. Je kunt ook altijd met ons chatten.

Ben ik te zwaar of juist te licht?

Op de site van het Voedingscentrum kun je berekenen wat een goed gewicht voor je lengte is.

 

213 reacties

Wil je reageren?

Om het reactieformulier te kunnen tonen, moeten we cookies van derden plaatsen (reCAPTCHA). Als je dit toestaat, klik dan op het kruisje in de boodschap bovenaan de pagina, en druk op F5 om de pagina te verversen.

  1. Anoniem

    Hoi!
    Ik ben 16 jaar en 174cm lang en weeg zo rond de 50kg. Ik weet dat dit ondergewicht is en vind mezelf dan ook heel lelijk dun.
    Ik wil heel graag een gezond en meer volwassen lichaam maar aankomen lijkt bij mij onmogelijk en ik zou niet weten wat een goed eetpatroon is en wat ik dan zoal zou moeten eten, aangezien ik dus niet zomaar aankom als ik bij wijze van spreke een zak chips leeg zou eten. Ook wil ik graag dus gezond aankomen 😉
    Wat kan ik hierbij het beste doen?

  2. Femke Van Lieshout

    Hallo ik ben een meisje van 16 en weeg iets minder dan 50kg. Toch heb ik veel vet op mijn buik waardoor ik redelijk dik eruit ziet als ik mijn shirt omhoog trek. Hoe kan dat? Is het mogelijk om al die vet te verbranden zonder gewicht te verliezen? Ik wil niet extreem dun zijn, gewoon normaal/fit. Bedankt.

    • JouwGGD

      Beste Femke,

      Gezonde voeding en voldoende bewegen is altijd goed. Met sport val je meestal niet zo veel af! omdat je ook spier opbouw krijgt.
      De vraag is of je echt dik bent of normaal buik vet als iedereen? Heb je wel een goed zelfbeeld?

      P. Jansen Jeugdarts