Gezond gewicht

Een gezond gewicht is belangrijk voor je gezondheid. Van overgewicht, maar ook van ondergewicht kun je lichamelijke klachten krijgen.

Alles wat je eet, zet je lichaam om in energie. Energie die je binnenkrijgt, maar niet verbruikt, vaak komt die uit suiker en vet, sla je op als vet. Eet je meer dan je verbruikt? Dan kom je aan. Eet je minder dan je verbruikt? Dan val je af. Op de site van het Voedingscentrum kun je berekenen wat een goed gewicht voor je lengte is.

De gevolgen van te zwaar zijn

De combinatie van te weinig bewegen en een ongezond voedingspatroon kan leiden tot overgewicht. Overgewicht betekent dat je te zwaar bent ten opzichte van je lengte. Van overgewicht kun je bijvoorbeeld rugpijn krijgen of last van je knieën. Maar ook last van kortademigheid, hoofdpijn en slaapstoornissen.

Op de lange termijn zijn de gevolgen van te zwaar zijn erger. Denk aan een verhoogde bloeddruk, diabetes of hart- en vaatziekten. Dat zijn ziekten die langzaam ontstaan, je merkt ze pas na lange tijd op. Achteraf zijn ze vaak moeilijk te genezen.

De gevolgen van te licht zijn

Ook als je te weinig weegt bent, kun je klachten krijgen. Je krijgt dan vaak te weinig energie en voedingsstoffen binnen. Vet en spieren worden afgebroken. Hierdoor voel je je zwakker, ben je sneller moe en heb je minder zin om te bewegen.

Overgewicht, wat nu?

Ben je te zwaar? Ga niet op een streng dieet! De meeste jongeren zijn nog in de groei. Dan heb je juist belangrijke bouwstoffen nodig om te groeien. En die haal je uit eten. Je kunt natuurlijk wel gezonder gaan eten. Voor tips over gezond afvallen kan je terecht bij een diëtist of bij de GGD.

Ondergewicht, wat nu?

Ben je te dun? Eet en drink dan iets meer dan je lichaam dagelijks nodig heeft. Kies voor gezond eten. Voor tips over gezond aankomen kan je terecht bij de jeugdgezondheidszorg. Ook een diëtist kan je helpen.

Eet je voor langere tijd niet omdat je je lichaam niet mooi vindt? Dan is het goed als je hierover praat met iemand die je vertrouwt. Je kunt ook altijd met ons chatten.

Online check eetstoornissen

Ben je voor je gevoel teveel bezig met je gewicht, en zou je wel eens een eetstoornis kunnen hebben? Doe dan hier de online check en luister naar het verhaal van Romy. Die een eetstoornis had en eruit is gekomen.

Eet ik gezond?

Wil jij checken of je gezond eet en drinkt? Vul de Eetmeter van het Voedingscentrum in.

In jouw regio

Sommige delen van deze website verschillen per regio. Selecteer de GGD bij jou in de buurt zodat wij jou lokale tips en links kunnen tonen.

Selecteer de GGD in jouw regio

Gerelateerd

Reacties

  1. hallo GGD, ik ben een meisje van 17 1,46 lang en weeg 40kg is dit goed?

    k.
    • Beste k.

      Bedoel je met je vraag of je een gezond gewicht hebt?
      Door de BMI meter in te vullen kan je je gewicht bij je lengte checken.

      P. Jansen Jeugdarts

      JouwGGD
  2. Heyy, heel veel mensen zeggen tegen me dat ik meer moet eten en dat ik te licht ben. Mijn ouders zeggen dat ik een prima gewicht heb. Ik ben 14, 1,60 (ongeveer) en 45kg, is dat goed?

    Anoniem
    • Beste Anoniem,

      Het mooie is dat je dat zelf kunt bekijken met de BMI meter van het voedingscentrum.
      Naast gewicht tov lengte kan je natuurlijk altijd naar de tips kijken om nog gezonder te eten.

      P. Jansen Jeugdarts

      JouwGGD
  3. ik ben 14 en nu 80 kilo,,,, (171-175 cm?)
    ik ben alleen een moeilijke eter (hou van geen enkele soort fruit of vis)
    hoe kan ik afvallen, of meer dingen proberen te proeven?
    ik snoep al amper, eet gezonde tussendoortjes zoals komkommer, maar mijn bmi is nog steeds te hoog.. Mijn ouders herrineneren me er ook vaak aan, wat niet helpt smh

    anomien
    • Beste anoniem,

      Het is moeilijk om zonder hulp in een keer af te vallen, zeker indien in jou specifieke situatie je ook niet alles uit de schijf van 5 kan eten of lust.
      Via de jeugdarts of jeugdverpleegkundige zijn er vaak programma’s van gecombineerd diëtiste, fysiotherapie en jeugdverpleegkundige die goed kunnen helpen.
      Doel is over het algemeen gedragsverandering in beweging, eten en niet zo zeer op gewichtsverlies.

      P. Jansen Jeugdarts

      JouwGGD
  4. Ik moet help nodig…ik ben 12 en ik ben 1,58 en 68 kg…ik moet tips nodig..

    Anoniem

Wil je reageren?

Om het reactieformulier te kunnen tonen, moeten we cookies van derden plaatsen (reCAPTCHA). Als je dit toestaat, klik dan op het kruisje in de boodschap bovenaan de pagina, en druk op F5 om de pagina te verversen.