Faalangst


Raak jij bij toetsen snel in paniek en denk je: alles gaat fout? Of erger nog: krijg je een black-out? Dan kan het zijn dat je faalangst hebt. Wat kun je ertegen doen?

Wat is faalangst?

Als je faalangst hebt, dan merk je dat in situaties waarin je moet presteren. Je bent bang dat je het niet kunt, ook al heb je je goed voorbereid. Je kunt door de spanning niet meer helder nadenken. Je raakt in paniek of krijgt zelfs een black-out. Andere klachten zijn: huilen, misselijkheid, zweten en duizeligheid.

Tips tegen faalangst

  • Bereid je goed voor op een toets: begin op tijd met leren, neem af en toe een pauze en blijf niet naar je boek staren.
  • Leer niet vlak voor de toets. Als je op het laatste moment nog iets doorkijkt, wordt de spanning alleen maar groter.
  • Probeer je juist te ontspannen, bijvoorbeeld door te sporten of muziek te luisteren.
  • Lees goed tijdens de toets.
  • Sta jezelf toe dat het mis mag gaan. Het is geen ramp als het een keer niet lukt.
  • Vergelijk jezelf niet met mensen die volgens jou beter presteren. Je kunt niet meer doen dan je best.
  • Praat er eens met anderen over. Als je je gevoel uit, kan dat herkenning en opluchting geven.  Praat erover met je mentor. Soms kun je extra tijd krijgen. Op veel scholen kun je een faalangsttraining volgen.

Naar de huisarts

Blijf je last houden van de faalangst? Vraag dan eens advies aan je huisarts.

 

 

Deze info is goed!

De info waar dit groene keurmerk bij staat, is betrouwbaar!

2 reacties

Wil je reageren?

Om het reactieformulier te kunnen tonen, moeten we cookies van derden plaatsen (reCAPTCHA). Als je dit toestaat, klik dan op het kruisje in de boodschap bovenaan de pagina, en druk op F5 om de pagina te verversen.

    • JouwGGD

      Beste Anoniempje1267,

      Er zijn drie vormen van faalangst. In alle gevallen ben je bang voor iets. Bijvoorbeeld om aan een proefwerk of spreekbeurt te beginnen uit angst dat je een onvoldoende zult krijgen. Of je bent bang dat je vrienden of familie je maar niets vinden en dat ze je afwijzen. Je kunt ook bang zijn dat je bepaalde fysieke handelingen niet goed doet, bij gymnastiek, tekenen en handvaardigheid bijvoorbeeld. Een combinatie van deze cognitieve (heeft te maken met leren voor school of studie), sociale (mensen die belangrijk voor je zijn) en fysieke vormen van faalangst komt vaak voor.

      Dit zou dus vallen onder sociale faalangst. Dit komt van mindmasters.nl die ook je eventueel verder kunnen helpen.

      P. Jansen Jeugdarts