Gewicht bij meisjes


Jongeren kunnen erg onzeker zijn over hun lichaam. Bijvoorbeeld over hun gewicht. Twijfel jij ook over je lichaamsgewicht? Misschien ben je ontevreden, omdat je denkt dat je te veel of te weinig weegt. Maar wat is normaal? En waar voel jij je goed bij?

Onzeker

Gewicht speelt een erg grote rol op internet en tv. Maar ook in het leven van veel jongeren. Je kunt je bijvoorbeeld onzeker voelen door hoe bijvoorbeeld topmodellen eruit zien. Als je continue bezig bent met je gewicht, maakt dit je leven een stuk minder leuk en het kost je veel energie. Sommige meisjes en ook jongens ontwikkelen zelfs een eetprobleem, zoals anorexia of boulimia.

Wat vind je zelf?

Soms krijgen jongeren opmerkingen te horen over hun gewicht of worden ze zelfs gepest. Wees eens eerlijk tegenover jezelf: vind jij jezelf niet mooi of heb je vooral last van wat anderen ervan zeggen? Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen je niks aan te trekken van wat anderen zeggen en te blijven zoals je bent.

Welke problemen kun je als meisje hebben met je gewicht?

  • Je vindt jezelf te dik of te dun.
  • Je hebt weinig zelfvertrouwen door onzekerheid over je gewicht.
  • Je wordt gepest of voelt je minder populair.
  • Je stelt jezelf steeds een onbereikbaar doel en raakt dan teleurgesteld.

Zorg goed voor je lichaam

Het is belangrijk om in elk geval goed voor je lichaam te zorgen. Gebruik de Schijf van Vijf voor een gezonde voeding en zorg voor voldoende beweging. Wil je weten of je een gezond gewicht hebt? Kijk dan op Voedingscentrum.nl om je BMI uit te rekenen.

Niet blij met je lichaam

Als je niet blij bent met je lichaam kun je in actie komen. Ga bijvoorbeeld naar de sportschool of zorg voor een gezondere voeding.

Meer tips:

  • Je gewicht zegt ook niet alles over je uiterlijk, want je vorm en lichaamsbouw bepalen veel meer.
  • Bekijk je gewicht eens als iets dat juist bij je hoort en jou uniek maakt.
  • Bedenk dat je gewicht niets zegt over jou als persoon.
  • Stel haalbare doelen. Zo krijg je steeds meer zelfvertrouwen.
  • Lukt het je niet alleen? Zoek dan een diëtist of coach die je kan begeleiden
  • Wil je er eens over praten? Kijk dan eens op 99gram.nl. Hier kun je gratis en anoniem chatten met een deskundige.

 

Deze info is goed!

De info waar dit groene keurmerk bij staat, is betrouwbaar!

9 reacties

Wil je reageren?

Om het reactieformulier te kunnen tonen, moeten we cookies van derden plaatsen (reCAPTCHA). Als je dit toestaat, klik dan op het kruisje in de boodschap bovenaan de pagina, en druk op F5 om de pagina te verversen.

  1. Iemand

    Hoi ik ben iemand en ik ben 12 jaar en ik ben een meisje ik ben ong 1.64 en ik weeg 30 kilo. Mijn nichtje van 8 weegt 28 kilo, wat moet ik doen?!

    • JouwGGD

      Beste Iemand,

      Op voedingscentrum zie je ook dat je gewicht niet gezond is voor je lengte.
      Om achter de oorzaak te komen en er iets aan te doen; adviseer ik een afspraak te maken bij de jeugdarts (van je school) of de huisarts.

      P. Jansen Jeugdarts

  2. Tess

    Hoi ik en Tess ik ben 1.46 lang en ik weeg 40 kilo ik en ik ben onzeker
    ik word niet gepest maar ik ben er wel mee bezig
    heb je misschien wat tips voor me waardoor
    ik makkelijk kan afvallen?!

    Groetjes van Tess

  3. ylonka

    hoi ik ben ylonka.
    ik weeg te zwaar voor me lengte.
    1.65 lang en weeg 82 kilo.
    zelf ben ik niet heel gemotiveerd om te sporten.
    en wil het wel maar door problemen in me lichaam.
    kan het niet hebben jullie tips dat het beter komt.

    gr ylonka

    • JouwGGD

      Beste Ylonka,

      Sporten zou wel goed zijn, soms is het toch mogelijk met een revalidatie arts of fysiotherapeut te werken aan bewegen.
      Overgewicht zelf kan natuurlijk ook tegen werken bij het bewegen, begin rustig aan en ga niet meteen beginnen aan een marathon. Kleine stapjes waarbij succes behalen het doel is.
      Heb je al eens naar je voeding gekeken? afvallen is een samenwerking van energie inname en verbruik. Mogelijk helpt de site van voedingscentrum.
      Afvallen is nooit makkelijk in je eentje, zorg er voor dat je omgeving meehelpt. Soms is professionele begeleiding noodzakelijk (de huisarts of jeugdarts wilt je graag bijstaan).

      P. Jansen Jeugdarts