Perfectionisme


Als je steeds alles perfect wilt doen, kun je overstuur raken als dat niet lukt. Je wilt het dan heel graag opnieuw doen, omdat je weet dat het altijd beter kan.

Wat is perfectionisme?

Perfectionisme is soms best positief; je wilt de dingen graag zo goed mogelijk doen en je doet je best om dat te bereiken. Dat uit zich meestal op allerlei gebieden, zoals school, sport, werk, je uiterlijk, vriendschappen. Maar als je nooit tevreden bent met het resultaat, kan dat problemen geven:

  • Als je de lat heel hoog legt voor jezelf, voel je je altijd onder druk staan. Dan kun je last krijgen van onzekerheid en stress. Je kunt zelfs helemaal blokkeren (een ‘black-out’ krijgen).
  • Je gaat misschien zo lang door met leren of iets afmaken, dat je te laat naar bed gaat.
  • Als iemand vindt dat je iets beter had kunnen doen, kun je hier heel erg van balen of er zelfs van gaan huilen.

Faalangst

Je kunt perfectionistisch zijn op allerlei gebieden. Misschien heb je het vooral op school. Je wilt dan altijd maar betere cijfers halen, netjes werken, alles ordenen en niets vergeten. Als je vooral bang bent om slechte prestaties te leveren, dan heet dat geen perfectionisme maar faalangst.

Hoe komt het dat iemand perfectionistisch is?

Perfectionisme kan verschillende oorzaken hebben.  Bijvoorbeeld als alles je eerder gemakkelijk afging en er dan een keer iets niet lukt. Of als je overstapt naar een hoger schoolniveau. Soms zijn ouders zelf perfectionistisch en hebben ze hoge verwachtingen van hun kinderen. Dan kunnen kinderen dit overnemen van hun ouders. Maar perfectionisme kan ook gewoon in je karakter zitten. Het kan wel versterkt worden door opmerkingen van anderen, bijvoorbeeld over je uiterlijk.

Tips voor het omgaan met perfectionisme

  • Een beetje perfectionisme is goed, maar laat het niet zover komen dat je er last van krijgt. Ook niet door alle boodschappen over wat perfect is in de media.
  • Wees blij met wie je bent en hoe je presteert. Denk niet: 'alles of niets'. Ertussenin is ook prima.
  • Bedenk je dat perfectie niet bestaat. Niemand is perfect.
  • Praat eens over je perfectionisme met andere mensen. Als anderen ervan weten, begrijpen ze je beter. Heb je een vriend of vriendin die perfectionistisch of faalangstig is? Vraag er dan eens naar hoe dit voelt.
  • Bij perfectionisme op school: begin op tijd met leren en leer niet tot heel laat door. Hierdoor is er minder kans op een black-out. Op de meeste scholen kun je hulp krijgen voor faalangst.

 

 

Deze info is goed!

De info waar dit groene keurmerk bij staat, is betrouwbaar!

4 reacties

Wil je reageren?

Om het reactieformulier te kunnen tonen, moeten we cookies van derden plaatsen (reCAPTCHA). Als je dit toestaat, klik dan op het kruisje in de boodschap bovenaan de pagina, en druk op F5 om de pagina te verversen.

Wil je je reactie laten verwijderen?
Stuur een mail met toelichting naar redactie@jouwggd.nl.
  1. ANONIEM

    Wanneer ik begin met leren stop ik mezelf in een soort positie dat alles moet kloppen. Hierdoor ga ik ’s avonds laat nog door met leren, terwijl het meestal al goed is na een uurtje (dit weet ik zelf ook). Maar toch ga ik door met leren. Vervolgens veroorzaakt dit slapeloosheid. Mijn moeder zegt dat ik te veel hooi op mijn vork heb en dat ik minder zou moeten doen. Zij denkt dat ik dan minder moe zou zijn en sommige dingen beter zou kunnen doen. Ik vind alles geweldig wat ik doe en ik zou niet mezelf zijn als ik hiermee moest stoppen. Ik voel soms ook de druk op school om een goed cijfer te halen. Ik voel me dat dan ook verplicht.

    Ik ben een meisje van 12 jaar en heb last van stress, onzekerheid en faalangst. Wat moet ik doen??

    • JouwGGD

      Beste ANONIEM,

      Er zit in beide een waarheid. Ja je wil goed leren en er alles voor gedaan hebben. Ja stof die je er om 12 uur ’s nachts in probeert te stampen ben je vaak weer vergeten om dat je niet helder meer bent.
      Het is goed om in tijden van toetsen en examens juist goede nacht rust te krijgen. Tevens moet je je studie uren maken.
      Daarom zit een groot stuk van je probleem mogelijk in de planning! Zorg dat je voorwerk verricht, dat je de stof al een keer doorgenomen hebt. Waardoor je de laatste avond niet te lang door hoeft te leren.
      Ontspanning is ook belangrijk. Dus ga tussen het leren door een blokje om of gewoon naar je sport activiteiten.
      Op TedX staat een heel leuk filmpje over slaap (Engels).

      P. Jansen Jeugdarts

  2. Anoniem9-14

    Ik heb soms het gevoel dat ik klein ben en dat ik een flinke buik heb. Mijn ouders zeggen dat het hoort bij de puberteit, maar dat voelt niet zo. Mijn vrienden zeggen ook dat het niet zo is en dat ik niet zo onzeker moet zijn. Eén dag was het dat ik mij zo rot voelde dat ik alleen s’ avonds eten heb gegeten en de rest van de dag niets.

    Ik ben een meisje van 14 en ben niet blij met mijn lichaam. Wat moet ik doen???