Wat kan ik doen als ik te dun ben?


Vind je jezelf te dun? Dat is niet iets om je voor te schamen. Maar het is wel belangrijk dat je gezond bent. Misschien kunnen deze tips je helpen om op een gezond gewicht te komen.

Eet iets meer dan je nodig hebt

Het meest simpele wat je kunt doen, is iets meer te eten en te drinken dan je lichaam dagelijks nodig heeft. Dat extra eten gebruikt je lichaam om te groeien en sterk te worden. Je kunt je ouders vragen je te helpen, zoals afspraken maken over de boodschappen en wat jullie wanneer eten.

Eet gezond

Je hebt vast wel eens gehoord van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Deze schijf laat precies zien wat er in een gezonde maaltijd zit. Het is vooral belangrijk dat je afwisselend eet, dus een goede mix van verschillende soorten voedingsmiddelen.

Regelmatig eten

Eet zes tot zeven keer per dag en begin met een goed ontbijt. Elke twee tot drie uur daarna eet je weer iets. Omdat je in de puberteit meer eten nodig hebt, kun je tussen je ontbijt, je middageten en je avondeten meer gezonde tussendoortjes eten.

Blijf goed bewegen

Het is belangrijk om goed te (blijven) bewegen. Ga dus niet minder bewegen, omdat je bang bent dat je daar dunner van wordt. Als je genoeg eet, blijf je op gewicht of wordt je juist zwaarder.

Van bewegen wordt je lichaam sterk en gezond. Je zult je veel fitter voelen. Kies een sport die je leuk vindt, maar denk ook aan de kleine dingen als: naar school fietsen, de trap nemen en een stevige wandeling maken.

Moet ik hulp zoeken?

Als je twijfelt of je zorgen maakt over je gewicht is het altijd goed om met iemand te praten. Praat dan met je huisarts. Deze kan je bijvoorbeeld doorverwijzen naar een diëtist. Samen kunnen jullie dan bekijken wat je kunt doen om zwaarder te worden.

Eetproblemen

Iedereen heeft wel eens momenten dat je geen trek hebt, omdat je bijvoorbeeld gestresst of verdrietig bent. Eén dag niet eten of minder eten is niet zo erg. Wanneer je voor langere perioden niet eet omdat je je lichaam niet mooit vindt, is het goed als je hierover praat dan met iemand die je vertrouwt. Samen kunnen jullie hulp zoeken.

 

Deze info is goed!

De info waar dit groene keurmerk bij staat, is betrouwbaar!

4 reacties

Wil je reageren?

Om het reactieformulier te kunnen tonen, moeten we cookies van derden plaatsen (reCAPTCHA). Als je dit toestaat, klik dan op het kruisje in de boodschap bovenaan de pagina, en druk op F5 om de pagina te verversen.

  1. Christianne

    Ik woon sinds kort op kamers. Ik wist al dat ik een eet probleem had maar toen ik bij mijn ouders woonde kwam ik geen kilo per week aan. Ik kan gezonde maaltijden eten maar alles daarom heen gaat fout. Ik ben al eens naar een diëtiste geweest maar dat lukte niet.

  2. Jade

    Ik ben Jade 17 jaar oud 1.66m lang en weeg of dit moment 46 kilo terwijl ik eerst 55 kilo woog. Ik probeer aan te komen maar ik blijf elke keer op het zelfde gewicht hoe kan ik makkelijker aankomen.

    • JouwGGD

      Beste Jade,

      Was je bewust aan het afvallen of is dit in de loop van de tijd gebeurd?
      Wat lukt er nu niet om aan te komen? Is het niet verstandiger om een keer met de huisarts of jeugdarts te overleggen!

      P. Jansen Jeugdarts